Recent Posts

Aug 27, 2010

paksi ku hilang

kun fa yakun..
'jadilah, maka jadilah'...

7 ogos 2010.
jam 11.20 pagi..
abah ..pergi buat selama-lamanya..
the day has finally come.
aku selalu berdoa supaya aku pergi dulu supaya aku tak perlu rasa peritnya kehilangan paksi aku..
Abah adalah paksi aku dalam kehidupan..
Dia lah yang selalu di hadapan aku..
Phone call yang diterima tepat jam 11.16 am, aku terdengar perkataan 'Abah dah takda'.
Aku tak percaya.jantung dah macam nak pecah..bumi rasa macam berputar salah arah..
Empangan air mata dah pecah..
Then, ma kata' Akak, patah balik..Abah da takde, abah da takde'..

aku terketar2..sejuk,sakit,perit,pedih..
phone call dengan yu..aku takleh cakap apa2..tak mampu..


perjalanan patah balik ke kerteh..
all memories flashback.
hari jumaat, sehari sebelum pemergian abah,
his smiles,
his kiss on my forehead,
his last money for me,
the last ticket bus he bought for me,
my memories of him taught me in driving cars,
riding motorcycle and falls in the middle of the road,
eats together,
his crying eyes when ma admitted to hospital..
his jokes,
everything..
sudden rush of memories flooded my head.

mata bengkak, basah,sembab. . . .
sepanjang perjalanan . .
5 hrs seems like 50 years.

sampai kat jelawat jam 6.30 pm.
nampak kak yu.
aku terketar2..tak sanggup nak langkah kaki masuk dalam rumah kayu itu tempat terbaringnya abah aku.
tapi, aku kuatkan hati, tabah lah hati..


abah, macam tidur..tenang, setenang-tenang yang pernah aku lihat..
aku menangis lagi.dan lagi..


jam 11.20 malam abah diiringi ke tempat persemadian, perjalanan terakhir abah.
talkin dibacakan..

semasa pengebumian, aku sudah berhenti menangis..aku berfikir mungkin aku sudah redha dan pasrah..
tapi tidak rupanya..


sampai hari ini,
saat ini, saat aku menaip, air mata tak berhenti..

dan aku sedar, sampai bila bila, aku tetap merasakan peritnya kehilangan paksi-ku.

Semoga Abah tenang di sana.. . .
dan semoga kita dapat berjumpa di alam yang abadi kelak..

Al-Fatihah~~~

In loving memory

15101947-07082010





2 feedbacks:

Hanisah Aziz said...

Salam ANa..

i feel like such a bad friend... 20hari dah berlalu and baru sekarang aku tahu.. i'm sorry...

takziah buat kau.. harap kau tabah selalu...

-Nik

Ana. said...

terima kasih nik..
takpe..coursemate and room mate je yg tau..
until now, i couldn't find the courage to talk about this . .

Post a Comment